Golestan University of Medical Sciences Repository

دیدگاه کارورزان، دستیاران و اعضای هیأت علمی بخش زنان در خصوص عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای در بالین

Padash, L and Sanagoo, A and Jouybari, L. دیدگاه کارورزان، دستیاران و اعضای هیأت علمی بخش زنان در خصوص عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای در بالین. مجله زنان و مامایی و نازایی ایران.

[img]
Preview
PDF
Download (511kB) | Preview

Abstract

مقدمه: آموزش اخلاق حرفه­ای بخش مهمی از برنامه­های فراگیران پزشکی است و حرفه ای‌گری (پروفیشنالیسم) از شایستگی­های محوری دوره پزشکی محسوب می­شود. شناسایی عوامل مؤثر بر فراگیری حرفه ای‌گری در بخش زنان و زایمان که از چالش­های اخلاقی خاص خود برخوردار است، می­تواند به کارآمدی برنامه­های آموزشی کمک کند. مطالعه حاضر با هدف تبیین دیدگاه و تجربیات اساتید و فراگیران پزشکی در بخش زنان و زایمان در خصوص عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه­ای در بالین انجام شد. روش‌کار: در این مطالعه کیفی (1392)، 10 نفر از اساتید زنان و زایمان و 30 نفر از دستیاران تخصصی و کارورزان بخش زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی شهید صیاد شیرازی مشارکت نمودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه­های انفرادی نیمه‌ساختار تا رسیدن به اشباع داده­ها استفاده شد. مصاحبه­ها خط به خط، دست‌نویس و مطابق رویکرد "تحلیل محتوای مرسوم" کدگذاری و طبقه‌بندی شدند. یافته‌ها: از تحلیل داده­ها چهار مضمون اصلی"ماهیت انسانی کار، شخصیت و منش فردی، داشتن الگو و مدل و عوامل آموزشی اجتماعی" استخراج شد که تبیین کننده عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه­ای در بخش زنان و زایمان از دیدگاه اساتید و دانشجویان و دستیاران پزشکی بود. نتیجه‌گیری: الگو بودن اساتید و برنامه­های آموزشی بالینی در بخش زنان و زایمان، از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اخلاق حرفه­ای است، لذا به نظر می­رسد با مداخلات آموزشی مناسب روی این دو مؤلفه مهم بتوان به ارتقاء آموزش اخلاق حرفه­ای در بالین کمک کرد. کلیدواژه ها آموزش اخلاق؛ اخلاق حرفه‌ای؛ برنامه­های دستیاری؛ حرفه‌ ای گری؛ زنان و زایمان؛ کارورز پزشکی عنوان مقاله [English]

Item Type: Article
Subjects: اساتید دانشگاه
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Leila Mahasti Jouybari
Date Deposited: 11 Sep 2017 04:37
Last Modified: 11 Sep 2017 04:37
URI: http://eprints.goums.ac.ir/id/eprint/9306

Actions (login required)

View Item View Item