Golestan University of Medical Sciences Repository

اخلاق تحصیلی در محیط آموزشی: دیدگاه وتجربیات دانشجویان پزشکی Educational Ethics in Academic Environment: Medical Students' Perspectives.

حسینی نژاد, سید محسن and ثناگو, اکرم and کلانتری, سهیلا and جویباری, لیلا and سعیدی, سمیرا (2016) اخلاق تحصیلی در محیط آموزشی: دیدگاه وتجربیات دانشجویان پزشکی Educational Ethics in Academic Environment: Medical Students' Perspectives. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي, 9 (22). pp. 34-43. ISSN 2345-4393

[img]
Preview
PDF
Download (162kB) | Preview

Abstract

زمینه و هدف: اخلاق تحصیلی به ارزش هایی نظیر صداقت، تکیه بر تلاش شخصی، عدم سو استفاده از زحمات دیگران، رفتار نوعدوستانه و رعایت شان و احترام دیگران اشاره دارد. دانشجویان به اشکال مختلف با موقعیت ها و تقاضاهایی در محیط دانشگاه مواجه هستند که در آن شرایط رفتارهای مختلف اخلاقی و غیر اخلاقی از خود نشان می دهند. این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392 از اخلاق تحصیلی در محیط آموزشی انجام شده است. روش: در این پژوهش کیفی 12 دانشجوی پزشکی با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف و حداکثر تنوع وارد مطالعه شدند. ابزار گرداوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار بوده است. حداقل یک سوال باز شامل "وقتی می گویم اخلاق در محیط آموزش چه چیزی به ذهن شما می آید" در تمامی مصاحبه ها تکرار شد. نمونه گیری تا رسیدن به اشباع (تکرار پذیری) داده ها ادامه یافت. مصاحبه ها ضبط، دست نویس و مطابق روش "تحلیل محتوای مرسوم" تحلیل شدند. یافته ها: "احترام به شان استاد"، "حفظ شان کلاس"، "احترام و حفظ شان همکلاسی"، ، "در پی کسب علم و دانش بودن" از مضامین اصلی مطالعه بود. بحث: دانشجویان دانشگاه و محیط اموزشی را مکانی مقدسی و رعایت اخلاق را از واجبات آن می دانستند. بروز رفتارهای ناهنجار نه تنها باعث از بین رفتن شان دانشجو می شده است بلکه می توانست جو اموزشی را دچار تشنج نماید و باعث برداشت متفاوتی از محیط آموزشی شود.

Item Type: Article
Subjects: اساتید دانشگاه
Divisions: دانشکده پرستاری ومامایی
Depositing User: Leila Mahasti Jouybari
Date Deposited: 10 Oct 2016 06:39
Last Modified: 25 Jun 2017 07:13
URI: http://eprints.goums.ac.ir/id/eprint/4840

Actions (login required)

View Item View Item