Golestan University of Medical Sciences Repository

بررسی اجرای فرایند آموزش برنامه کشوری مانا در برنامه کارآموزان، کارورزان و دستیاران گروه اطفال در مواجهه با کودک بیمار Presenting IMCI National Program to Medical Trainees, Interns and Pediatric Residents in Approaching Sick Children.

فولادی نژاد, مهناز and جویباری, لیلا and اریان نژاد, صفا and محمدیان, سکینه (2016) بررسی اجرای فرایند آموزش برنامه کشوری مانا در برنامه کارآموزان، کارورزان و دستیاران گروه اطفال در مواجهه با کودک بیمار Presenting IMCI National Program to Medical Trainees, Interns and Pediatric Residents in Approaching Sick Children. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي, 8 (20). pp. 71-86.

Full text not available from this repository.

Abstract

زمینه و هدف: هدف از این مطالعه اجرای فرایند آموزش مانا در برنامه­ی بالینی دانشجویان پزشکی در مواجهه با کودک بیمار و نظر سنجی از آن­ها بوده است. روش بررسی: این مطالعه­ی مداخله ای آموزشی از نوع کیفی برای دو دوره، در سال تحصیلی 1390-1389 بر روی 56نفر از کارآموزان، کارورزان و دستیاران گروه اطفال در دانشکده­ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اجرا شد. نحوه اجرا و ارزشیابی مستند شد و برای بررسی تجربه مجریان و شرکت کنندگان در برنامه­ی آموزشی مانا (فراگیران و دریافت کنندگان خدمات) با 15 نفراز آن­ها مصاحبه های نیمه ساختار و تحلیل محتوی برای آنالیز استفاده گردید. یافته­ ها: مانا رویکردی قابل اجرا در برنامه های آموزشی دانشجویان پزشکی در بخش اطفال بوده است. تحلیل داده های برگرفته از گروه های مختلف مجری و مشارکت کننده منجر به مضامین "مفید بودن شیوه تدریس مانا"، "مشکلات اجرایی مانا"، "تقویت مهارت الگوریتمی در مواجه با مشکل"، "کاربردی بودن"، و تحلیل داده­های مربوط به دریافت کنندگان خدمات به ظهور مضمون "رضایت­مندی از خدمات دریافتی" و "فرسایشی بودن" منجر گردید. نتیجه‌گیری: نتایج نشا ن داد که فرایند آموزش مانا باعث تقویت یادگیری دانشجویان و رضایتمندی مددجویان می شود . اما برای اجرای بهینه رویکرد آموزشی مانا در برنامه­های بالینی واحد اطفال مستلزم تعدیل و تغییر همزمان سیستم جاری بهداشتی درمانی و نیازمند هماهنگی­های منسجم و مستمر نیز می­باشد. واژگان کلیدی: مانا، مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال، کودک بیمار، دانشجویان پزشکی، مداخله آموزشی، مطالعه کیفی

Item Type: Article
Subjects: اساتید دانشگاه
Divisions: دانشکده پرستاری ومامایی
Depositing User: Leila Mahasti Jouybari
Date Deposited: 15 Mar 2016 06:39
Last Modified: 25 Jun 2017 07:16
URI: http://eprints.goums.ac.ir/id/eprint/4211

Actions (login required)

View Item View Item